Bij veel consumenten heerst nog veel onwetendheid over het provisieverbod. Een aantal hypotheek- en verzekeringsadviseurs maakt daar misbruik van en brengt kosten in rekening voor diensten waarvoor al is betaald. Dat zegt waarnemend voorzitter Theodor Kockelkoren van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een vraaggesprek met persbureau ANP.

Tussenpersonen mogen zich sinds januari niet meer laten betalen door banken en verzekeraars voor financiële producten die zij verkopen. In plaats daarvan betaalt de consument rechtstreeks voor advies.

De adviseurs zijn wel verplicht hun bestaande klanten, waarvoor al provisie is betaald, zonder extra kosten te blijven helpen bij vragen over bijvoorbeeld hun hypotheek of levensverzekering.

Als voorbeeld noemt Kockelkoren een hypotheek van voor 2013 waarvan de rentevaste periode afloopt. “Als een bank met een nieuw voorstel komt en de klant heeft daar vragen over, dan gaan wij ervan uit dat een adviseur verplicht is te helpen zonder extra kosten te rekenen”, aldus Kockelkoren. De hypotheekverstrekker heeft immers al provisie betaald en berekent die kosten door aan de klant.

Dubbel betalen

Lang niet alle consumenten weten dat. Bij de vele vragen die de AFM krijgt over het provisieverbod, zitten volgens Kockelkoren “relatief veel signalen” over adviseurs die daarvan gebruikmaken om hun klanten dubbel te laten betalen.

"Wij gaan achter adviseurs aan die op een onredelijke manier kosten in rekening brengen", zegt de AFM-bestuurder. Het gaat veelal om kleinere partijen. Veel adviseurs gaan volgens hem overigens wel goed om met het provisieverbod.

Oriënteren op dienstverleners

De nieuwe regelgeving zou ertoe moeten leiden dat consumenten zich eerst oriënteren op verschillende financiële dienstverleners voordat zij een keuze maken."Net zoals je bij een verbouwing van je huis verschillende offertes van aannemers naast elkaar legt."

Dat de adviseurs daarbij niet altijd duidelijk en eerlijk zijn, maakt het voor klanten echter "ingewikkeld", aldus Kockelkoren.

Lees ook

'Banken moeten klanten wijzer maken'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl